++++++ Подивись у підручнику С.152-155 ++++++
1. Половина українців вважає себе бідними
45,6 % українців за соціальною шкалою віднесли себе до середнього класу. У той же час визначили свою приналежність до нижчого класу 47,1 %, до вищого — 1,1 %.
Про це, як передав ForUm, повідомила директор соціальних програм Українського центру економічних та політичних досліджень імені Разумкова Людмила Шангіна під час презентації нового соціологічного дослідження, проведеного УЦЕПД з 7 до 16 вересня в усіх регіонах України. За словами Шангіної, результати дослідження підтверджують наявність в Україні певної суспільної групи, яка має загальні інтереси та потреби, що відрізняють її від інших шарів населення - зокрема, від групи громадян, які віднесли себе до нижчого суспільного класу. У той же час, зазначила Шангіна, наведені результати не підтверджують висновку, зробленого у посланні Президента України до Верховної Ради, в якому сказано, що досить велика частина населення (від 32 % до 45 %) ідентифікує себе як середній клас і це пов'язується із позитивними зрушеннями в економіці. За результатами опитування, економічні процеси 1999–2001 років на самоідентифікацію громадян України позитивно не вплинули: тільки 20 % респондентів із тих, хто записався до середнього класу, зазначили, що їхнє матеріальне становище порівняно з 1999 роком змінилося на краще, 55,7 % засвідчили його погіршення, а майже в 16 % матеріальне становище не зазнало жодних змін. Також, відповідно до опитування, порівняно із 2000 роком сьогодні в українських “середняків” знизився рівень підтримки діяльності центральних органів влади: Президента — з 14 % до 8,7 %, уряду — з 10,3 % до 7,4 %, Верховної Ради — з 6,1 % до 4,9 %.
2. Середній клас – це найкраща частина суспільстваЯрослав Пасько, кандидат філософських наук, доцент Донецької державної академії управління

Із розпадом Радянського Союзу зруйнувалася стара соціальна структура, то ж чи можна говорити про те, що в Україні зараз існує середній клас?
Ні, не можна, оскільки в Україні ще не склалася нова структура суспільства, немає громадянського суспільства і немає певних критеріїв, за якими ми можемо виділити український середній клас.
Ми маємо достатньо цікаву тенденцію створення середнього класу. У Європі він складався на рубежі 18-19 століть, і спочатку представниками середнього класу був малий та середній бізнес, а потім до них залучилися так звані „білі комірці”.
Європейські суспільства мають тривалу традицію власності (поваги до власності), поваги до норм права, особистості. Все це сприяло розвитку середнього класу, дало змогу сформувати міцне громадянське суспільство, яке створюється на базі тієї ж приватної власності, певних правових привілеїв. Ми цього не мали. Натомість зараз в Україні процвітає тіньова економіка. Людину, яка змушена займатися напівлегальною діяльністю, не можна відносити до середнього класу, бо середній клас передбачає як моральні, так і правові стандарти суспільства.
Але ж правові стандарти напряму залежать від держави...
Саме так. Проте існує певний діалектичний взаємозв’язок між державою і громадянським суспільством. З одного боку, громадянське суспільство має впливати на державу і витворювати такі державні форми які були б зручні громадянському суспільству. А з іншого боку, держава, якщо вона претендує на роль правової, має задавати певні правові параметри для існування громадянського суспільства, в тому числі і для існування середнього класу, який у свою чергу є рушійною силою громадянського суспільства.  
Таким чином, держава може стимулювати створення середнього класу?
Звичайно ж. Тут існує постійний взаємозв’язок між державою та громадянським суспільством. Ми повинні згадати, що  в капіталістичних країнах середній клас формувався на базі дрібного бізнесу і лише в середині XX століття до нього долучилися представники інтелекту, менеджери, які зараз складають значну частину середнього класу на Заході.
Напевно, в Україні складеться інша картина...
Так, бо у нас інша традиція. І в Україні, і в Росії середній клас складала інтелігенція, а потім вже до неї долучився дрібний бізнес. В XIX на початку XX століття буржуазна традиція у нас була доволі слабка. І от лише зараз, в період транзиції, ми бачимо, що можна залучити певних представників бізнесу до формування того, що ми називаємо середнім класом. Разом з тим, згідно із соціологічними дослідженнями, досить мало дрібних та середніх власників відносять себе до середнього класу, а особиста самоідентифікація багато важить у цьому питанні.
А чи не є самоідентифікація основним критерієм у визначенні того, чи є людина представником середнього класу?
Я думаю, що це один з критеріїв, який є достатньо вагомим. До інших критеріїв належать: соціально-професійний статус, матеріальний статус і, нарешті, певні моральні стандарти. Хабермас і Апель називають такі стандарти „макроетикою”, тобто етикою відповідальності не тільки за власну долю, а й за долю суспільства в цілому.
А чи не є середній клас якраз тим прошарком суспільства, який використовуючи надбання еліти, консервує суспільство й веде до суспільної стагнації?
Ні, ні в якому разі. Середній клас – це найкраща частина суспільства, люди, які найбільш гнучко адаптуються до суспільних змін. Якщо взяти ту ж таки Європу, то за великим рахунком ми можемо побачити представників середнього класу в період Ренесансу, в період розквіту магдебурзького права. Відомий англійський дослідник чеського походження Ернст Гелнер називав таких людей модульними індивідами. Це є найбільш активна, рушійна сила у суспільстві, яка швидко адаптується до змін. Це є носії інтелекту, знань, які змінюють суспільство, адаптують його до своїх вимог і, з іншого боку, здатні пристосовуватись до вимог суспільства.
Проте, хіба не страх перед змінами змусив представників середнього класу у Німеччині підтримувати фашистів у 30-х роках XX століття?
У гітлерівській Німеччині, як до речі і в нашому суспільстві, не можна було говорити про сталий інститут приватної власності. Там існувала корпоративна власність, власність певних кланів. В Німеччині тоді існували крупні корпорації, що контролювали бізнес.  Не було здорового поєднання дрібного, середнього та великого бізнесу. Коли б тоді в цій країні був наявний потужний малий і середній бізнес, в який держава б не втручалася, то фашисти на чолі з Гітлером не прийшли б до влади.
Були й інші обставини, які призвели до панування німецького фашизму. Проте, головна причина – це саме відсутність приватного власника у європейському розумінні, відсутності громадянського суспільства, яке б було незалежне від держави.
А чи не можливий німецький варіант в Україні? Ситуація ж досить схожа. У нас так само відсутні свідомі власники та нерозвинене громадянське суспільство?
Не думаю. Ситуація не зовсім схожа у тому плані, що Німеччина ніколи не була колоніальною країною, хоча там були свої проблеми з об’єднанням. Проте, німці не мали проблем із почуттям національної самоідентифікації. А Україна є постколоніальною державою і має складнощі із національним самовизначенням. Є також проблема відстороненості людей від держави, адже громадянин повинен мати зв’язок із державою і працювати на її благо, а не перебувати поза державою та її інститутами. Існує також радянський спадок неповаги до прав людини, до приватної власності, до традиційних європейських інститутів. Це вже проблеми суто українські. Україна ще не набула атрибутів повноцінної держави. Окрім того, є серйозна проблема української ментальності.
Які саме проблеми пов’язані з українською ментальністю?
Це перш за все наслідки української традиції бездержавності. З іншого боку, можна згадати відоме прислів’я „Де два українці, там три гетьмани”. Коли не працюють належним чином суспільні інституції, то завеликого значення набувають особисті риси людей. Пам’ятаєте слова Бжезінського, який казав: „У нас навіть покидьок може бут главою держави”. Так трапляється тоді, коли все залежить від особистих волінь і веде до суб’єктивного ідеалізму та фаталізму. Як казав Фіхте :”Весь світ єсть я і моя воля”. Поряд з цим існує вагома проблема неадаптованості України до сучасних глобалізаційних процесів. З одного боку існують постіндустріальні суспільства, адаптовані до економічних вимог доби, а з іншого індустріальні, чи навіть традиційні суспільства, що досі існують на базі старого фундаменту.
А до якого типу належить наше суспільство?
Думаю, що це суміш традиційного і індустріального суспільства. Багато психологічних ознак та система взаємовідносин заважає розвиткові середнього класу у нашому суспільстві. У нас зараз існує клієнтелістська система суспільних відносин. Від слова „клієнтелла” (поняття введене соціологом Патне), яка передбачає систему корпоративного підпорядкування, корпоративного взаємоіснування. Стара система взаємовідносин діє як на економічному рівні, так і на соціально-психологічному.
У світі зараз існують певні стандарти, норми, сформовані ще за доби Просвітництва. Якщо наша країна не зможе адаптуватися до європейських норм та стандартів, то вона ризикує бути відкиненою на маргінес, стати вигнанцем.
Як Ви вважаєте, чи скоро Україна зможе прийняти європейські стандарти та отримати реальний середній клас?
Соціологічні дослідження свідчать, що якщо в Києві близько 20% людей відчувають себе представниками середнього класу, то в Донецьку їх лише 6%. До того ж, люди не достатньо чітко усвідомлюють, що таке середній клас. Звичайно ж за 12-13 років наше суспільство пройшло досить великий шлях у напрямку створення середнього класу. У нас існує, початкова приватна власність, але поряд з тим є чимало небезпек для існування середнього класу, головна з яких полягає в теперішній олігархічній системі.
Якщо ми торкнулися політики, то я хочу запитати, чи існують певні політичні вподобання, притаманні саме середньому класові?
Якщо на Заході середній клас має досить чіткі політичні вподобання, то в Україні вони ще не склалися і носять переважно підсвідомий характер. В Угорщині існує Партія дрібних господарів, в Україні ж є блок Віктора Ющенка „Наша Україна”. Ці партії потенційно можуть стати виразниками політичних інтересів середнього класу.
В Росії на середній клас орієнтується партія Григорія Явлінського „Яблуко”, важче віднести до них Союз правих сил, бо вони більше пов’язані із крупним бізнесом. Ліберальну партію будь-якої країни важко ідентифікувати із середнім класом.
Так які ж ознаки повинна мати партія, що орієнтується на середній клас?
З одного боку це мусить бути партія, яка зорієнтована на національні традиції, а з іншого – партія, яка поважає інститут приватної власності і прагне  розвитку дрібного та середнього бізнесу.


3. Покажи кошелек
Несмотря на рост благосостояния, наблюдавшийся в прошлом году, по уровню жизни россияне все еще отстают от многих иностранцев. Причем это касается не только малоимущих (по критериям ООН, к таким относятся люди, зарабатывающие не более одного доллара в день; Всемирный банк считает бедными тех, кто получает 2 доллара в день), но и представителей так называемого среднего класса. Центр макроэкономических исследований определил, что представители среднего класса в России (это пятая часть населения) имеют среднедушевой доход не менее 300–400 долларов в месяц на каждого члена семьи. В зарубежных странах «входной билет» в средний класс стоит гораздо дороже. Так, по шкале Всемирного банка, к среднему классу в Европе причисляют тех, кто имеет высшее образование, машину, мобильный телефон, дом, кто может позволить себе траты на образование своих детей и на семейный отдых, имеет доход из нескольких источников (например, от сдачи в аренду недвижимости или от ценных бумаг). На круг получается от 750 евро на человека в Греции, от 1 тыс. евро — в Португалии и Испании, от 1200 евро — в Австрии, от 2 тыс. евро в Германии — от 2 тыс. евро. Чтобы быть причисленным к среднему классу во Франции, достаточно получать 1700 евро в месяц, а в Бельгии и Нидерландах — 1150 евро.
В Китае средним классом считаются люди с доходом выше 2, 4 тыс. долларов в месяц, а в США, чтобы жить по стандартам среднего класса, доход должен быть от 3160 до 8 тыс. долларов в месяц.
4. Дискуссия на «Интернет-Вече»: Средний класс - кто, если не я?

Александр Нечаев
 
Кто-то подметил, что дать определение среднему классу – это так же просто, как прибить пудинг гвоздем к стенке. Социологи, политологи, маркетологи и поныне не могут придти к согласию в этом вопросе. Однако дискуссия на форуме «Вече» скорее напоминала попытку самоидентификации на заданную тему, чем попытку «объять необъятное».  И потому мне показалась «благодарным материалом».
 
В тени «социальной пирамиды»
 
Если в общих чертах представить социальную структуру развитых стран и Украины, то она отличается принципиально. На Западе сформировалась «ромбовидная» модель социальной структуры, в которой «верхи» и «низы» составляют меньшинство, а системообразующей сердцевиной является многочисленный средний класс. В Украине же за годы Независимости выстроена социальная «пирамида»: немногие очень богаты, а многие бедны или очень бедны, при недостатке среднего класса. При этом, как отметил посетитель нашего форума Сержант Немо, «у нас средний класс - как в Бразилии, где много диких обезьян», и он структурирован по латиноамериканскому типу:
Потребительский средний класс - ориентирован на западные стандарты жизни и частично связан с иностранным капиталом; Бедный средний класс - утратившая имущественный статус, но не утратившая формальный социальный статус и соответствующие ему запросы научно-техническая интеллигенция и интеллигенты массовых профессий (учителя, врачи и т.п.);
Некультурный средний класс - нижний слой быстро разбогатевших «дельцов», коррумпированных чиновников, уголовных элементов.
При этом вряд ли «некультурный средний класс», несмотря на свою известную численность в нашей стране,  может представлять собой значимую социальную ценность. Это, скорее, пародия на средний класс и, более того, угроза его нормальному формированию. Участница дискуссии, скрывшая истинное имя под псевдонимом Cool girl, эмоционально отметила по этому поводу: «чтобы быть средним классом нужно сознание «белого человека», а не прибамбасы». Кстати, в ЮАР, бывшей родине апартеида, продолжаются попытки искусственного создания чернокожего среднего класса. Пока - без особого успеха… Возможно, потому, что, как подчеркнул представитель редакции Игорь Немчинов, для человека из "среднего класса" необходима самоидентификация: «Для нашей страны "средний класс" тоже, в известной степени, остается проектом, и все, кто готов участвовать в этом проекте, могут быть отнесены к "среднему классу": Человек может не дотягивать до уровня "среднего класса" по образованию или по доходам. Но если он ставит перед собой цель, то он этот разрыв обязательно преодолеет».
Согласен с г-ном Немчиновым, преодолеет. Даже вопреки сопротивлению государства. Ведь наши власти до последнего времени скорее боролись со средним классом, нежели помогали его становлению. Для многих представителей «государственного среднего класса» - милиционеров, налоговиков, судей  и т.д.  - основным источником дохода является коррупция. Они объективно не заинтересованы в установлении честных и прозрачных правил игры. А без этих правил не может появиться многочисленный, подлинный средний класс.
А между тем именно многочисленный и подлинный средний класс является фундаментом социальной структуры здорового общества. В этом плане Ярослав Зуев выдвинул предположение, что главный критерий принадлежности к среднему классу - не уровень дохода, а степень и качество интегрированности в социально-экономическую систему: «Что это означает? Простыми словами, вот что. Я, к примеру, преуспевающий программист. Получаю высокую зарплату, из которой, правда, изымаются существенные налоги. Я выплачиваю страховки, дом, машины и прочие материальные ценности. Я оплачиваю при помощи этого механизма приличное образование детей. Я дружу с себе подобными (людьми моего круга), и это тоже обязывает. Я превосходно провожу досуг, что позволяет развитая «под меня» и таких, как я, инфраструктура. Я уверен в будущем, я не боюсь немощной старости, а, напротив, буду на пенсии колесить по свету, как делают немцы или японцы…
Весь вышеперечисленный комплекс обстоятельств и факторов удерживает меня от чрезмерной "самодеятельности" не хуже КГБ и райкомов партии или комсомола, превращая из обычного человека в опору стабильного общества, где мои права гарантированы, и если я не нарушаю законов, то могу спать и жить спокойно и даже припеваючи… В мире не придумано ничего иного. Общество можно организовать либо вышеуказанным образом, либо при помощи НКВД, МГБ, СМЕРШа и ГУЛАГа».
 
Не позволяй душе лениться
 
Но в Украине средний класс еще социально «не легализован». Как отметил вышеупомянутый Сержант Немо, у нас средний класс, как и экономика, во многом находится в тени: «Во времена Майдана он, правда, громко заявил о себе, но, похоже, сильно разочарован его итогами. Как следствие, может возобладать "стратегия индивидуального выживания", и о росте социального самосознания среднего класса можно будет забыть. И будет средний класс определяться по главной шкале - уровню потребления. Война политологов и маркетологов за средний класс закончится победой последних...».
Существует точка зрения, что мерилом среднего класса являются деньги, которые не пахнут. Мол, к среднему классу относится любой бандит, если он имеет стабильный доход и недвижимость, а все остальное с годами приложится. Но если определяющим фактором являются «деньги на бочку», то адекватными терминами для описания соответствующей социальной иерархии будут, наверно, «быдло» - низший слой, «мыдло» (от английского middle) – средний класс, и «хайло» (от английского high) – высший. И где в таком «конкретном» обществе найдется место нормальному человеку?
Следует также учесть, что нереализованный в рамках косной социально-политической структуры средний класс, может поддаться искушению политического экстремизма. Вспомним, что именно средний класс в Германии массово поддержал Гитлера, в Италии - Муссолини, в Чили - Пиночета…
И все же предварительные итоги дискуссии лично меня настраивают на оптимистический лад. Как подчеркнул Вечник: «саморазвитие не только ради денег, но и ради постоянной внутренней потребности, неудовлетворенность достигнутым – обязательное (для меня) условие причисления к среднему классу». На мой взгляд, прежде всего, в этом залог успешной реализации проекта среднего класса. Вряд ли кто-либо в Украине сможет отыскать и интегрировать подлинный средний класс, кроме него самого.
04.10.2005